تفاوت سی تی اسکن مغز با ام آر آی مغز چیست

**سی تی اسکن و ام آر آی مغز هر دو روش برای تصویربرداری از مغز هستند
**



دو روش سی تی اسکن و ام آر آی برای تصویربرداری از بدن به کار می‌روند. بزرگ‌ترین تفاوت سی تی اسکن با ام آر آی در شیوۀ تصویربرداری آن‌ها است. در سی تی اسکن از اشعه ایکس و در ام آر آی از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی استفاده می‌شود. با توجه به شرایط بیمار، ممکن است یکی از آن‌ها گزینۀ بهتری برای تصویربرداری تشخیصی باشد. مثلاً به تشخیص پزشک گاهی سی تی اسکن مغز و گاهی ام آر آی مغز تجویز می شود.
سی تی اسکن یک ابزار مفید و بسیار کاربردی برای کمک به تشخیص صحیح تر در پزشکی است. تصویربرداری سی تی اسکن بسته به علائم بیماری در بخش های مختلف بدن تجویز می گردد. ام ار ای بهترین روش تصویربرداری از بافت‌ های نرم است. مانند: غضروف‌، تاندون، رگ و عصب‌ ها. ام آر ای نسبت به سی تی اسکن اطلاعات دقیق‌تری در مورد بافت‌های نرم به پزشک می دهد.
تفاوت سی تی اسکن مغز و ام آر آی مغز سوال خیلی از افراد است. در ادامه توضیحات کلی در رابطه با تفاوت این دو روش را شرح خواهیم داد.


موارد تشخیصی سی تی اسکن مغز:
•    تمایز بین سکته مغزی ایسکمیک(انسداد در عروقی که خون را به مغز می فرستند) و خونریزی مغزی.
•    ارزیابی ضربات وارد شده به سر و صورت.
•    در مواردی نظیر شکستگی‌های استخوانی، تومورها، مانیتورینگ سرطان و بررسی خونریزی داخلی از سی تی اسکن استفاده می‌شود.
از سی تی اسکن در موارد دیگر هم استفاده می شود. از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
    1- بررسی دردهایی با منبع ناشناخته.
    2- برخی صدمات ظریف ناشی از شکستگی استخوان‌ها.
    3- تشخیص دردهای شکمی یا لگنی، روده کوچک، کولون و سایر اندام‌های داخل بدن.





موارد تشخیصی ام آر آی مغز :
•    تصویربرداری از ناهنجاری‌های مغزی
•    تومورها و سایر ناهنجاری‌ها

ام آر آی در موارد دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
    1- انواع مشکلات قلبی پیچیده
2- ناهنجاری ‌های مشکوک رحم در زنان نابارور
3- بیماری‌های کبدی و سایر اندام‌های شکمی
4- جراحت‌ها و ناهنجاری‌های مفاصل مانند زانو و کمر
5- غربالگری سرطان سینه در زنانی که ریسک بالایی از بروز سرطان دارند
    6- ارزیابی دردهای لگنی
    7- اختلالات بینایی و گوش داخلی
8- بررسی برخی بیماری‌های مزمن مانند ام اس
9- مشکلات عروقی
11- ناهنجاری های نخاع


تفاوت سی تی اسکن با ام آر آی به طور کلی شامل موارد زیر است:
•    در سی ‎تی اسکن، بافت‌های سخت مانند استخوان با جزئیات بسیار دقیق‌تری نسبت به ‎تصویربرداری‌های رادیولوژی معمولی نمایش داده می‌شوند. در روش سی تی اسکن تصاویر خوبی از بافت های نرم تهیه می شود. اما کیفیت آن‌ها از تصاویر ام آر آی پایین‌تر است.
•    در ام آر آی بر خلاف سی تی اسکن از پرتودهی خبری نیست. در این روش تصاویر به کمک یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی ایجاد می‌شوند. این تصاویر از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند.
•    اسکن سی تی اسکن سریع‌تر از ام آر آی است. مثلاً تصویر برداری با روش سی تی اسکن مغز کمتر از 5 دقیقه طول می‌کشد. در صورتیکه در روش ام آر آی تصویربرداری معمولا بیش از 15 دقیقه طول می‌کشد.
•    ام آر آی حساسیت بالایی در تشخیص بافت‌های غیرطبیعی در بدن دارد. این روش جزئیات بیشتری را در تصاویر خود نسبت به سی تی اسکن به نمایش می‌گذارد. به همین دلیل در اکثر مواقع برای تشخیص ضایعات مغزی، ام آر آی مغز تجویز می شود.
•    سی تی اسکن بیشتر از ام آر آی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخصوص در مواردی که فرد باید در مدت زمان کوتاه و اورژانسی، عکسبرداری انجام دهد.
•    نکتۀ مهم دیگری در تفاوت سی تی اسکن با ام آر آی وجود دارد. آن هم این که سی تی اسکن هزینۀ پایین‌تری نسبت به ام آر آی دارد.

در مقایسۀ این دو روش نمی توان گفت که سی تی اسکن بهتر است یا ام آر آی. پزشک شما بهترین روش تصویربرداری را با توجه به نیاز، برای شما تجویز می کند. نظر پزشک در تعیین نوع تصویربرداری کمک خیلی زیادی به تشخیص دقیق تر و صحیح تر بیماری می کند.


دانلود فایل

تمام حقوق مادی و معنوی برای مرکز جامع تصویربرداری پزشکی اکسین اهواز محفوظ است.