سی تی اسکن ریه با پیشرفته ترین دستگاه دنیا

تصاویر **سی تی اسکن **به ما کمک می کنند تا بافت های درون بدن را مشاهده کنیم. پزشک با بررسی تصاویر سی تی اسکن می تواند از بیماریهای داخلی اطلاع پیدا کند. سی تی اسکن بیشتر برای بررسی قسمت های سخت بدن مثل سیستم اسکلتی تجویز می شود. گاهی اوقات استفاده از سی تی اسکن در تشخیص بیماری ها از موارد ضروری محسوب می شود.


سی تی اسکن یکی از روش های پیشرفتۀ تصویر برداری پزشکی است. تصاویر سی تی اسکن به ما کمک می کنند تا  بافت های درون بدن را مشاهده کنیم. پزشک با بررسی تصاویر سی تی اسکن می تواند از بیماریهای داخلی اطلاع پیدا کند. سی تی اسکن بیشتر برای بررسی قسمت های سخت بدن مثل سیستم اسکلتی تجویز می شود. گاهی اوقات استفاده از سی تی اسکن در تشخیص بیماری ها از موارد ضروری محسوب می شود.
تصاویر ایجاد شده توسط سی تی اسکن در واقع برش هایی با فاصله کمتر از یک میلیمتر از یکدیگر هستند. انجام سی تی اسکن از قسمت های مختلف بدن با توجه به تجویز پزشک امکان پذیر است.  برای این تصویربرداری از اشعه ایکس استفاده می شود. در این روش اشعه ایکس به اندام های داخلی بیمار تابیده می شود. این اشعه از بافت های بدن عبور میکند و تصاویر را به صورت برش های با فاصله بسیار کم ایجاد می کند.
در این مقاله سعی داریم نحوۀ انجام سی تی اسکن ریه و برخی اندام ها را توضیح دهیم. دستگاه سی تی اسکن مرکز اکسین مدل 384 سوماتوم فورس زیمنس است. این دستگاه پیشرفته ترین دستگاه سی تی اسکن موجود در دنیاست؛ و اکسین به عنوان پیشرفته ترین مرکز سی تی اسکن اهواز از این دستگاه بهره برداری کرده است. مزایای سی تی اسکن ریه با این دستگاه در ادامه توضیح داده شده است.

سی تی اسکن ریه چیست و چه کاربردی دارد؟

 در ریه ها گلبول‌های قرمز خون، اکسیژن را دریافت می‌کنند و به سایر سلول‌های بدن می‌رسانند. ریه ها شگفت انگیز هستند آن ها به شما کمک می کنند تا نفس بکشید. ریه ها اکسیژن هوا را به خون می رسانند. و قلب خون پر اکسیژن را به قسمت های مختلف بدن پمپاژ می کند.
 این رگ های خونی ریوی ممکن است دچار بیماری شوند، مهم ترین بیماری ها شامل:
•    آمبولی ریه
•    فشار خون ریوی
•    بیماری انسدادی ریه
•    عفونت ریه
•    بیماری سندرم حاد تنفسی ریه
•    و...
در صورت بروز هر بیماری تنفسی حاد ممکن است پزشک سی تی اسکن ریه را تجویز کند. در سی تی اسکن قفسه سینه، اشعه ایکس به سینه تابانده می شود. تصویربرداری از ریه با سرعت بالایی انجام می شود. رادیولوژیست‌ می‌تواند با مشاهده تصویر، به سرعت میزان درگیری ریه با بیماری را مشخص کند. در صورتی‌که آزمایش خون بیمار مثبت باشد برای تشخیص قطعی کرونا، سی تی اسکن ریه تجویز می شود.
 تصویر سی تی اسکن ریه سالم با ریه فرد کرونایی بسیار متفاوت است. بهتر است این تصویربرداری با دستگاهی پیشرفته انجام شود. در این صورت پزشک تصاویر واضحی را در اختیار خواهد داشت که به تشخیص بیماری کمک زیادی می کند. در زیر تصویر ریۀ یک فرد کرونایی با تصویر سی تی اسکن ریه سالم را مشاهده می کنید:

مزایای استفاده از دستگاه سی تی اسکن 384 سوماتوم فورس برای تصویربرداری از ریه:
•    این دستگاه به علت سرعت بسیاربالای تصویربرداری، برعکس دستگاه های دیگر محدودیت حرکت ندارد. این ویژگی، سی تی اسکن ریه را برای بیمار راحت تر می کند. حتی برای تصویربرداری از ریه (در بخش سرطان ریه) احتیاجی به حبس کردن تنفس نیست.
•    نتایج بدست آمده از این دستگاه کاملاً دقیق هستند. این نتایج برای کمک به تشخیص پزشک کاملاً قابل اعتماد هستند.
•    این دستگاه نسبت به دستگاه های دیگر کمترین میزان اشعه ایکس را به بدن بیمار وارد می کند.
•    در بخش اطفال نیز از این دستگاه می توان استفاده کرد.
•    دستگاه سی تی اسکن سوماتوم فورس هیچ محدودیتی برای بیماران چاق و مسن و حتی بیماران حاد ندارد.
تشخیص بیماری کرونا با سی تی اسکن ریه:
با توجه به شیوع ویروس کرونا در خوزستان، تعداد درخواست های تست سی تی اسکن اهواز بسیار زیاد شده است. حساسیت تشخیص کرونا با سی تی اسکن ریه بیشتر از PCR حلق است. PCR در بهترین شرایط می‌تواند تا ۶۰ درصد مثبت بودن کرونا را نشان بدهد. تشخیص بیماری کرونا با سی تی اسکن ریه دقیقتر است. اما سی تی اسکن به دلیل استفاده از اشعۀ ایکس نباید برای همۀ افراد تجویز شود. همچنین اگر بیمار در مراحل ابتدایی بیماری باشد ممکن است نتیجه منفی شود. طبق تجویز پزشک سی تی اسکن ریه برای افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف یا شرایط حاد انجام می شود. سی تی اسکن ریه سالم و بیمار متفاوت است و پزشک با مشاهده موارد غیرعادی بیماری را تشخیص می دهد. در صورت تجویز پزشک می توانید عکسبرداری از ریه را در مرکز تصویربرداری اکسین با پیشرفته ترین دستگاه انجام دهید.
لازم به ذکر است که در مرکز جامع تصویربرداری پزشکی اکسین دو دستگاه سی تی اسکن موجود است:
1.    دستگاه سی تی اسکن 384 سوماتوم فورس زیمنس
2.    دستگاه سی تی اسکن 16 اسلایس زیمنس
هر دو دستگاه جز جدیدترین نسل دستگاههای هم ردۀ خود هستند. و با توجه به نیاز بیمار از کارآیی بسیار خوبی برخوردارمی باشند. و نتایج تصاویر دریافتی، کاملا مطمئن و قابل استناد هستند. به همین دلیل اکسین مجهزترین مرکز سی تی اسکن اهواز محسوب می شود. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در خصوص سی تی اسکن می توانید با مرکز تصویربرداری پزشکی اکسین تماس بگیرید. همکاران و کارشناسان ما به صورت 24 ساعته و همه روزه آمادۀ پاسخگویی به شما عزیزان هستند.



دانلود فایل

تمام حقوق مادی و معنوی برای مرکز جامع تصویربرداری پزشکی اکسین اهواز محفوظ است.