چه خوراکی هایی پوست را از آفتاب محافظت می کند؟

خانه چه خوراکی هایی پوست را از آفتاب محافظت می کند؟

چه خوراکی هایی پوست را از آفتاب محافظت می کند؟

بعضی از خوراکی ها به محافظت از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی و اثرات بالقوه مضر آن کمک می کنند.

  • ما بچه های جنوب همواره در معرض آفتاب بودیم و هستیم. به همین خاطر است که به سرزمین های جنوبی، دیار آب و آفتاب می گویند. البته همیشه نمی توانستیم خود را از معرض نور شدید آفتاب دور کنیم. منتها با حضور زیر تارمه ها، درخت های سپستون، کُنار، نخل و در نهایت عینک ریبون و کلای حصیری، خود را از بارش های بی امان نور آفتاب دور می کردیم. یادم میاد که بزرگترها می گفتند: بچه اینقدر تو آفتاب نشین. بچه اینقدر تو آفتاب بازی نکن. بچه این کار و آن کار را نکن مریض می شوید. بعدها متوجه شدم که آفتاب سوختگی های مکرر می تواند در پیشرفت سرطان پوست در سالهای بعد خودش را نشان بدهد.
  • البته برای سلامتی به ویتامین D ناشی از خورشید احتیاج داریم؛ کمبود این ماده که برای سیستم ایمنی بدن حائز اهمیت است، مشکلی همه گیر است. بخشی از این امر به دلیل گذراندن مدت زمان زیادی در داخل خانه است و بخشی دیگر به این دلیل است که وقتی بیرون هستیم، ضد آفتاب استفاده میکنیم و جلوی نور خورشید را مسدود می کنیم.
  • بسیاری از بیماریهای مرتبط با مواجهه بیش از حد در برابر اشعه ماوراء بنفش، نسبتاً خوش خیم هستند، به جز ملانوم بدخیم  و در افراد مسن بیشتر اتفاق می افتد، که عمدتا به دلیل طولانی بودن فاصله بین قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و بروز علائم یا نیاز به قرار گرفتن طولانی مدت در برابر نور خورشید، یا هر دو می باشد.
  • بعضی از خوراکی ها به محافظت از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی و اثرات بالقوه مضر آن کمک می کنند. پوست به عنوان بزرگترین اندام شما، از خارج و داخل تغذیه می شود.
  •  ۱۰ خوراکی برتر برای محافظت طبیعی از پوست
  •  آلوئه ورا
  • آب این گیاه شاداب، تسکین دهنده سوختگی و بثورات پوستی است. این “گیاه جاودانگی” هزاران سال است به عنوان اکسیری واقعی برای همه چیز از یبوست گرفته تا درماتیت استفاده شده است. کاربرد موضعی با فعالیت آنتی اکسیدانی آلوئه ورا از پوست در برابر آسیب محافظت می کند. با مصرف خوراکی آن، ژل آلوئه ورا تولید کلاژن، ماده اصلی تشکیل دهنده بافت پوست را تحریک می کند. به طور خاص مشخص شده است که آلوئه ورا باعث کاهش چین و چروک و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست هایی می شود که مدتی طولانی در معرض آفتاب قرار گرفته اند. یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را درون یک اسموتی یا چای بریزید.
  • آووکادو
  • هنگامی که قبل از قرار گیری در برابر نور خورشید، آووکادو میخورید چربی های موجود در آن باعث کاهش التهاب و آسیب به پوست در اثر اشعه ماوراء بنفش- بی (UVB) می شود. علاوه بر این، در صورت استفاده موضعی، روغن آووکادو آسیب سلولی طولانی مدت را کاهش می دهد.
  • شکلات کاکائویی
  • کاکائو حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام فلاونوئیدها است. آنتی اکسیدان ها با مقابله با استرس اکسیداتیو در سطح سلولی، مواد مغذی مهمی برای کاهش التهاب به شمار میروند. فلاونوئیدها دارای خاصیت ضد سرطان زا هستند و دقیقاً همانطور که به عنوان فیلتر ماوراء بنفش (UV) برای گیاهانی که آنها را تولید می کنند عمل می کنند، هنگام خوردن آنها نیز همین کار را برای بدن انسان و حیوانات انجام می دهند. افزودن کاکائو خام به رژیم های افراد باعث افزایش گردش خون به پوست شده و از کاهش رطوبت پوستی جلوگیری می کند. تقریباً به هر چیزی که می خورید می توانید کاکائو خام اضافه کنید؛ به خاطر داشته باشید که گرم کردن آن باعث کاهش مواد مغذی آن می شود.
  • ماهی های چرب
  • مصرف منظم روغن ماهی علاوه بر فواید آن برای سلامتی مغز و قلب، باعث افزایش ایمنی پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید می شود. اسید چرب امگا ۳ موجود در ماهی، سیستم ایمنی بدن را تعدیل می کند، که می تواند به جلوگیری از پیشرفت سرطان پوست کمک کند. شاه ماهی وحشی، ماهی قزل آلا و ساردین منابع خوبی از چربی امگا ۳ هستند.
  • گریپ فروت
  • این دسته از مرکبات سرشار از ویتامین C است. احتمالاً کاملاً مطلع هستید که چگونه این ماده مغذی از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند و با سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری های دیگر مبارزه می کند. ویتامین C موجود در آن نیز در سلامت پوست نقش دارد. هنگامی که در معرض آفتاب قرار می گیرید، سلولهای پوستی دچار استرس اکسیداتیو می شوند. در نتیجه، تجزیه کلاژن، الاستین و حتی DNA سلولی در صورتی که توسط آنتی اکسیدان ها برای بازگرداندن تعادل اتمی، خنثی نشود، می تواند اتفاق بیفتد. ویتامین C موجود در گریپ فروت می تواند از استرس اکسیداتیو در داخل بدن جلوگیری کند، کاری که هیچ ضد آفتابی نمی تواند انجام دهد.
  • چای سبز
  • پلی فنول ها انواعی از آنتی اکسیدان هستند که به وفور در چای سبز یافت می شود. كاربرد موضعي چاي سبز به پوست قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب، مانع از فعاليت هاي اكسيداتيون اشعه ماوراء بنفش و متعاقب آن رشد سلول هاي ملانوماي انسان (سلول های سرطانی) مي شود. حداقل دو فنجان در روز برای سیستم ایمنی بدن و حمایت از آنتی اکسیدان چای سبز بنوشید.
  • انار
  • این میوه قرمز پررنگ منبع عجیبی از دو نوع آنتی اکسیدان دیگر است: آنتوسیانین های فلاونوئید و تانن های پلی فنول. آنتوسیانین رنگ دانه ای است که در گیاهان تیره (سیاه، قرمز و بنفش) یافت می شود و تانن ها یک رنگدانه قهوه ای هستند. مطالعه انجام شده روی پوست های آسیب دیده تحت درمان با آب انار قبل از قرار گرفتن در معرض UVB نشان داد که کاهش قابل توجهی در اکسیداسیون پروتئین و کاهش تولید آنزیم هایی که باعث شکستن کلاژن می شوند وجود دارد. علاوه بر این، انار با تسریع مکانیسم های ترمیم از طریق فعالیت آنتی اکسیدانی خود، از آسیب DNA سلول های پوست جلوگیری می کند. این اثر به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سلولهای سرطانی را با گذشت زمان کاهش می دهد.
  • سیب زمینی شیرین
  • همانطور که در خوراکی های دیگر در بالا دیدیم، آنتی اکسیدان های موجود در رنگدانه های مختلف نقش مهمی در محافظت از پوست ناشی از قرار گیری طولانی مدت در برابر نور خورشید و سلامت عمومی پوست ایفا می کنند. رنگدانه دیگری که به نظر می رسد خاصیت ضد پیری پوست دارد، بتا کاروتن (نوعی کاروتنوئید) است که عامل رنگ نارنجی هویج و سیب زمینی شیرین است. افزایش مصرف سیب زمینی شیرین، هویج، کدو، پاپایا، فلفل دلمه ای، طالبی و سایر خوراکی های زرد و نارنجی، پوست شما را از داخل محافظت میک ند اما می تواند چندین هفته طول بکشد تا این خاصیت در سلول های پوست شما جمع شود. همچنین کاروتنوئیدهای سبز و قرمز (که در خوراکی هایی مانند اسفناج، گوجه فرنگی و هندوانه وجود دارد) همراه با خوراکی های دارای رنگ نارنجی با همکاری هم به محافظت از پوست کمک می کنند.
  • گوجه فرنگی
  • گوجه فرنگی ها سرشار از لیکوپن، نوعی کاروتنوئید قرمز هستند. همچنین با وجود مقدار زیادی ویتامین C ، گوجه فرنگی و محصولات آن پوست شما را تغذیه و از آن محافظت می کنند. مطالعه ای در سال ۲۰۰۱ نشان داد افرادی که هر روز به مدت ده هفته رب گوجه فرنگی می خورند، بعد از همان میزان قرار گرفتن در معرض آفتاب، چهل درصد کمتر از افرادی که آن را نخورده اند، دچار آفتاب سوختگی می شوند.
  • گردو
  • این دسته از مغزیجات که به شکل مغز است منبعی ترد و خوشمزه و با تنوع از چربی های امگا ۳ هستند. می توانید به عنوان میان وعده یک مشت گردو بخورید، در سالادها، در سوپ ها و به صورت روغن گردو روی سبزیجات یا میوه ها، گردو را میل کنید. البته، محافظت از پوست در برابر آفتاب تنها فواید سلامتی این خوراکی ها نیست. اگر تصمیم دارید آگاهانه میزان مصرف آنها را به این منظور افزایش دهید، هر روز انواع مختلفی از این خوراکی ها را بخورید. طول میکشد تا ذخایر مواد مغذی در پوست شما جمع شوند، بنابراین نمی توانید انتظار داشته باشید که آووکادو بخورید، یک فنجان چای سبز بنوشید و بدون آفتاب سوختگی به مدت ۶ ساعت زیر آفتاب بنشینید. قبل از شروع فصل تابستان، خوردن این خوراکی ها را آغاز کنید و خود را برای قرار گیری در معرض نور خورشید آماده کنید.

تمام حقوق مادی و معنوی برای مرکز جامع تصویربرداری پزشکی اکسین اهواز محفوظ است.