برگزاری نشست علمی هفته سلامت زنان در مرکز جامع تصویربرداری پزشکی اکسین

خانه برگزاری نشست علمی هفته سلامت زنان در مرکز جامع تصویربرداری پزشکی اکسین

	برگزاری نشست علمی هفته سلامت زنان در مرکز جامع تصویربرداری پزشکی اکسین

دکتر نگین حقوقی در خصوص بیماریهای شایع در زنان گفت: امروزه بر اساس پیش بینی سازمان بهداشت جهانی در ده سال...



نشست علمی هفته سلامت زنان در مرکز جامع تصویربرداری پزشکی اکسین با حضور «دکتر نگین حقوقی» مسئول بهداشت خانواده مرکز بهداشت شرق اهواز برگزار شد.


روابط عمومی مرکز جامع تصویربرداری پزشکی اکسین - دکتر نگین حقوقی در خصوص بیماریهای شایع در زنان گفت: امروزه بر اساس پیش بینی سازمان بهداشت جهانی در ده سال آینده شایع ترین علل مرگ و میر در دنیا از بیماریهای واگیردار به سمت الگوهای دیگری چون سرطان، دیابت، قلب و عروق و تنفسی سوق می یابد.

وی با اشاره به پوکی استخوان به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های مشترک میان زنان و مردان گفت: این بیماری در زنان با سن یائسگی آغاز می شود و در آقایان نیز با سرعت بیشتری نیز در حال پیشرفت است. پوکی استخوان نوعی بیماری خاموش (بدون علت) است که عواملی نظیر ژنتیک و لاغری شدید در بوجود آمدن آن دخیل هستند. این بیماری در بیماران مبتلا به کوشینگ، آرتریت روماتویید و پرکاری تیرویید مشاهده می شود.


دکتر نگین حقوقی استخوان لگن، مهره های کمر ( ستون فقرات) را آسیب پذیر ترین نقاط بدن در هنگام ابتلا به پوکی استخوان برشمرد و بیان کرد: راه تشخیص پوکی استخوان، سنجش تراکم استخوان و پس از ۳۰ درصد ابتلا به این بیماری است. زنان از ۶۵ سال به بالا و مر دان ۷۰ سال به بالا باید تست تراکم استخوان انجام دهند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به سرطان برست (پستان) اشاره کرد و گفت: به ترتیب سرطان پستان، پوست و روده بزرگ در زنان و سرطان های پوست، معده و پروستات شایع ترین نوع سرطان ها در ایران هستند.


ایشان یادآور شد: چاقی بیمارگونه، عدم تحرک، مصرف الکل درمان های جایگزین هورمونی و اولین سن قاعدگی در سن پایین از عوامل خطرساز در سرطان پستان می باشند. همچنین علائم دوازده گانه (تغییر شکل پستان)، نمونه برداری راه تشخیص و خودآزمایی پستان در هر ماه پس از پایان قاعدگی و ماموگرافی در ۴۰ سال به بالا می تواند به تشخیص زودهنگام بیماری کمک کند.


مسئول بهداشت خانواده بهداشت شرق اهواز گفت: رشد سلول دهانه رحم و حرکت به سمت رحم و تکثیر این سلول ها باعث این نوع سرطان است. ویروس های ناحیه تناسلی (زگیل)، شروع فعالیت جنسی در سن پائین، شریک جنسی متعدد، سیگار و زایمان های زیاد از علل سرطان دهانه رحم هستند.


دکتر حقوقی یادآور شد: اگر فردی در یک ماه گذشته تنها سه علامت را داشته باشد که شامل درد هنگام مقاربت همراه با خونریزی واژینال، یائسگی، خونریزی در فواصل دو قاعدگی، ترشحات بد بو واژینال است، باید به پزشک مراجعه کند. راه تشخیص انجام پاپ اسمیر برای افرادی که بیش از ۳ سال از ازدواج آنها گذشته، است. برای پیشگیری از این بیماری پرهیز از استعمال دخانیات و الکل، داشتن یک شریک جنسی، استفاده از کاندوم، درمان عفونت رحم، مصرف میوه و سبزیجات و فعالیت های بدنی و ورزش توصیه می شود.


در ادامه این نشست لیلا انصاری کارشناس مامایی بهداشت شرق اهواز نیز گفت: بیشتر زنان در طول یکسال، دو یا سه بار از وجود عفونت شاکی هستند. این عفونت ها قارچی، باکتریال و انگلی بوده که شایع ترین آن باکتریال است. تکثیر بیش از حد میکروب های طبیعی واژن در اثر رطوبت، استفاده نکردن از لباس زیر نخی و سرویس بهداشتی آلوده از علل بوجود آورنده آن هستند.


انصاری گفت: عفونت های قارچی با علامت خارش شبانه ناحیه بیرون واژن، ترشحات پنیری شکل همراه است که اگر درمان نشود باعث سوزش و درد هنگام مقاربت خواهد شد. این نوع عفونت به شکل ترشح کف آلود و سبزرنگ است که بعد از قاعدگی بوجود می آید.


این کارشناس مامایی در خصوص تخمدان پلی کیستیک گفت: این بیماری در سنین ۱۵ تا ۴۵ اتفاق می افتد. نشانه آن اختلال نامنظم قاعدگی، قطع قاعدگی تا ۶ ماه، بیماریهای هورمونی قبل از بلوغ، رشد موهای زاید در کشاله ران، شکم و نوک پستان و ریزش موی سر، پوست چرب، جوش های درشت آکنه، افزایش وزن و چربی شکمی و BMI بالای ۲۷ است.


تمام حقوق مادی و معنوی برای مرکز جامع تصویربرداری پزشکی اکسین اهواز محفوظ است.